Een ecologische onderneming, actief in de fabricage van plastic
flessen
De titel kan verrassend lijken voor wie niet weet dat Distriflac
meer dan 80% van haar omzet realiseert met navulbare
verpakkingen. Dit doet ze nu al meer dan 15 jaar ten behoeve van
de industrie, meer bepaald de schoonmaakindustrie.
Distriflac commercialiseert navulbare sprayflacons van
topkwaliteit (Handy). Meer dan 2 miljoen stuks per jaar vinden
kopers in meer dan dertig landen overal ter wereld (wij hebben
zelfs een invoerder in Japan). 70 % van de omzet wordt
geëxporteerd.
Wij zijn de Belgische, om niet te zeggen Europese leider in dit
type artikel. Volgens de laatste industriële
Intrastat-statistieken bezitten wij inderdaad een marktaandeel
van 69%.
Distriflac in kort
bestek :
Onderneming opgericht
in 1988 door vader en zoon Lejeune, met als doel de
commercialisering van kunststof verpakkingen (flacons), die
aanvankelijk geproduceerd werden in een zusteronderneming
Plastiflac (opgericht in 1957 en verkocht in 1996).
We drukken het logo van de klant op de flacons (via zeefdruk)
vanaf heel kleine series (250 stuks) en we brengen er onze
industriële verstuiver van topkwaliteit op aan.
In 1988 waren wij nog met 2, nu telt onze firma 9 personen.
Enkele kerncijfers :
1989 : eerste jaar : 68.000 euro
1998 : 10e jaar: 852.000 euro
2001 : 4 jaar later: 1.642.000 euro
2005: 2.500.000 euro
of een jaarlijkse aangroei van ongeveer 25%.
Distriflac en de export :
Momenteel exporteren wij al naar een dertigtal landen. 1995 was
31% van onze omzet bestemd voor de export, in 1998 was dit
gestegen tot 46% en vorig jaar bereikten we het cijfer van 70%.
De knowhow van Distriflac :
De heer Lejeune,
directeur van Distriflac heeft drie octrooien op zijn naam staan,
allemaal op het vlak van de kunststof verpakking.
De eerste wordt commercieel gebruikt door een Franse klant (Nicolas
Klimis) die deels dankzij deze heel eenvoudige uitvinding,
vandaag 15 miljoen verpakkingen over heel Europa op de markt
brengt.
Het tweede octrooi vinden we ter terug in de Flexy-flacon met
richtbare kop, die tot het assortiment van Distriflac behoort en
waarvan ongeveer een miljoen flacons per jaar over heel Europa
worden verkocht.
Dit systeem won trouwens in 2000 de gouden medaille op
het Uitvinderssalon, en kreeg bovendien de prijs van minister
Kubla.
Het derde geoctrooieerde product is de Dosy. Uitgaande van het
principe dat de huidige markt van de doseerflacon goed is voor
30 miljoen verpakkingen per jaar en dat ons systeem erg
eenvoudig en praktisch is, kunnen we een gigantisch resultaat
verwachten.
In
2005 was Distriflac overigens de grootste Belgische fabrikant
van PET-flessen.